Witam serdecznie wszystkich zainteresowanych nauczaniem etyki na swoim blogu:))
Jest to mój pierwszy, utworzony przeze mnie blog, który chciałabym poświęcić dydaktyce etyki. Jestem z zawodu nauczycielką etyki - pracuję z dziećmi od klas pierwszych po gimnazjum. Doświadczenie pedagogiczne miałam również z młodzieżą starszą - na warsztatach filozoficznych i eksperckiej debacie etycznej w VI LO w Poznaniu. Tu w sumie nie będę się rozpisywać o sobie, gdyż te informacje wyświetlają się po prawej stronie bloga :)
I moment bardziej kontrowersyjny... czym etyka jest?
Etyka jest nauką o moralności. Na zajęciach podejmuję z dziećmi tę jakby się wydawało trudną i zawiłą do rozróżnienia na co dzień semantyczną zagadkę. Nie stosuję metod wykuwania na pamięć. Staram się, aby dzieci intuicyjnie (np. poprzez skojarzenia) podejmowały próbę analizy tych terminów. Dopiero wtedy możemy ruszyć w dalszą drogę - wykorzystania etyki i moralności w życiu codziennym. Etyka i filozofia nie są wcale takie od ludzkiej rzeczywistości oderwane, choć tak wydawać by się mogło i zapewne wydaje się za często. Jednakże, z tym z czym najczęściej spotykam się w publicznych placówkach oświatowych to zarzucanie mi nauczania ateizmu i kwestionowania istnienia Boga. Spotkałam się, również zbyt często, z postawą pewnego społecznego wyalienowania osób uczęszczających na etykę - czyli osób nie wierzących, wyznanych inną wiarę, zatem zaprzeczających podstawom nauki etyki. Również bardzo często Rodzice uczniów nie wiedzą, iż dziecko może uczęszczać zarówno na lekcje etyki, jak i religii.
Na lekcjach etyki, podejmuję tematy właśnie związane m. in. z religią. Wraz z dziećmi dokonujemy analizy etyk religijnych wielkich religii świata, jak: chrześcijaństwo, islam, judaizm, hinduizm. Poruszamy kwestię filozofii buddyzmu czy wyznań alternatywnych (horoskop, szamanizm, wierzenia związane z kultem przyrody). Zastanawiamy się nad tajemnicą powstania człowieka (homo sapiens) w ujęciu religijnym i antropologicznym. Wiodącymi tematami lekcji jest poznanie, wzbudzanie autorefleksji, refleksji nad otaczającym człowieka światem. Dyskutujemy, czym jest odpowiedzialność, za co dzieci i dorośli są odpowiedzialni, czy każdy człowiek jest odpowiedzialny. Czy mając zwierzątko należy być za nie odpowiedzialnym? Czy sprzątanie kupki naszego pieska na spacerze jest dowodem odpowiedzialności za wspólne dobro czystej ziemi? Czy zwierzęta mają prawa? Czy zwierzęta cierpią? Czy dzieci muszą sprzątać pokój? Co to jest dobro i zło? Czy zawsze należy słuchać Rodziców? Czy należy mówić prawdę? czy mogę komuś sprawiać przykrość? Dlaczego ludzie są źli? Dlaczego ludzie kłamią? Dlaczego każdy z nas jest inny, a jednocześnie jesteśmy do siebie podobni? Dlaczego obżarstwo jest złe? Dlaczego dzieci muszą chodzić do szkoły, a dorośli do pracy? To tylko nieliczne pytania, którymi zajmuje się szeroko pojęta etyka. Staram się, aby dzieciom przekazać wiedzę tylko przez praktyczne jej zastosowanie. Bo filozofowanie to nie moralizatorstwo. A i każde krytykanctwo - krytyką.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz