środa, 18 marca 2015

Nuda. Lenistwo. Nicnierobienie.

Dziś planuję z dziećmi porozmawiać o nudzie. Czym jest, w jakich momentach życia człowieka da się zauważyć znudzenie człowieka? Czy tylko człowiek może przeżywać nudę? Co nas, jako ludzi nudzi? Czy nudzenie się jest czymś złym? Czy potrzebna jest człowiekowi nuda? Czy nudzenia się można się nauczyć? Czy może każdy człowiek, niezależnie od wieku, wie kiedy się nudzi? Dlaczego to co dla jednych jest nudne, dla drugich jest interesujące? Czy zwierzęta również się nudzą? Czy nuda jest tym samym co lenistwo? Kiedy człowiek się leni? Czy leniwy wypoczynek na łące lub plaży nad morzem w okresie wakacji jest oznaką lenistwa? Co oznacza gra słów: "błogie lenistwo"? 



Hm, przejrzałam właśnie w otchłani Internetu hasło: nuda i wyniki... zaskoczyły w sumie mnie samą. Zawsze myślałam, że nuda jest czymś pozytywnym... tzn. zazwyczaj jesteśmy wypoczęci w takich chwilach, bo w końcu komu z nas nie zdarzyło się po kilkugodzinnym opalaniu się na plaży i kąpieli w morzu, wykopać dołek w piasku i tworzyć zamek z jakże ozdobnymi piórkami mew, kamyczkami i muszelkami :) jednakże, nuda ma także swoje drugie oblicze - pejoratywne, np. w wyniku choroby (depresja albo przedłużająca się choroba, podczas której człowiek musi leżeć w łóżku). To prawda, sama pierwszy raz od bardzo długiego czasu poznałam nudę, mając w grudniu zapalenie płuc - byłam zmęczona chorobą do tego stopnia, że nie mogłam spać ze względu na męczący kaszel, a jednocześnie nie miałam sił na czytanie książki, obejrzenia nawet filmu czy choćby bajki, ani tym bardziej nie mogłam rozmawiać, bo straciłam na dwa tygodnie głos... Przyznaję, dla osoby tak rozgadanej jak ja, było mi ciężko, zawsze lubię coś robić, a tu nie mogłam z braku sił ani podejść do moich kochanych szczurzynek ani nawet porysować. Raz tylko na łóżku, zebrałam się, by narysować dla przebywającego w czasie Świąt Bożego Narodzenia Taty (który przebył dwa udary), rysunek dna morskiego z całym bogactwem rybek, meduzy i rafy koralowej. Pamiętam, że po narysowaniu obrazka padłam na poduszkę, mimo, iż pościel również pomalowałam (tak, pastele są cudowne, ale zawsze paluszki u dłoni do mycia!). Tacie rysunek bardzo się spodobał. Kazał Mamie zabrać moje "arcydzieło" do domu, bo chciał sobie oprawić i powiesić na ścianie... 
Zatem, nuda może mieć wydźwięk pozytywny i negatywny. Czy tylko? Według Leszka Kołakowskiego nuda, to nie tylko to co jest dla człowieka nieznane, tajemnicze, niezrozumiałe. To także brak zainteresowania. W końcu, nie każdy z nas lubi teatr bądź kino. My w domu nie posiadamy telewizora - przyznaję nudzi mnie patrzenie na to, na co nie mam wpływu, to co jest mi podane, bo nie chce mi się czegoś konkretnego wyszukać. Wolę popatrzeć na swoje szczury, które swoim zachowaniem wprawiają mnie w dobry humor. Wspólne zabawy, domaganie się głaskania, zaczepianie do zabawy, ich wspólne eksplorowanie terytorium pokoju zachwyca ich zaspokajaniem ciekawości, wzajemnego uczenia się i przyglądania każdej szczurzej indywidualności z osobna (a także - ewentualnego ratowania kwiatków, gdyż szczurki uwielbiają dolne ich partie tzn. korzonki). 
A co z lenistwem? Czy nie jest nam jako ludziom, poleniuchować po pracy bądź w weekend na leżaku na zielonej trawce własnej działki? Czy lenistwo to odpoczynek? Przyznaję, że odpoczynek kojarzy mi się również z aktywnością. Każdy człowiek jest inny - niektórzy lubią odpoczywać aktywnie uczestnicząc w pieszych bądź rowerowych wyprawach, inni (jak np. ja) cenią sobie zacisze własnego domu, zawinięcie się w kocyk w wygodnym fotelu, posłuchaniu muzyki, wypiciu kawki i poczytania ulubionej książki. Tylko, czy takie zachowanie jest lenistwem? Chyba nie... Lenistwo pojawia się raczej wtedy, kiedy wiemy, że musimy coś zrobić, ale zwyczajnie nie mamy na to ochoty. Nie sprawia nam to przyjemności, zatem po co mamy się męczyć, np. sprzątaniem pokoju, skoro można w tym czasie poleżeć w łóżku bądź poczytać gazetę. 



Pojawia się jeszcze jedna, ostatnia opcja - nicnierobienie. Cóż to właściwie jest?




Zobaczymy dzisiaj, co sądzą na ten temat dzieci :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz