W poniedziałek, dzieci wpierw pracowały indywidualnie, wypisując na kartkach z bloku rysunkowego, skojarzenia związane z pytaniem: dlaczego warto się uczyć? Oczywiście, pytanie czy można napisać dlaczego nie warto się uczyć, również padło. Poprosiłam, by w takim przypadku, napisać konkretną odpowiedź, uzasadniającą dany wybór. Następnie, uczniowie podzielili się na trzyosobowe zespoły, w których wspólnie wybierali najważniejsze według nich argumenty zapisane w poprzednim poleceniu, podczas pracy indywidualnej. Prezentację argumentów wybranych przez dwie grupy, dzieci przedstawiały na następnych zajęciach. Wtedy poprosiłam uczniów, by krzesła ustawili naprzeciwko siebie, sama zaś usiadłam z boku, moderując dyskusję. Każde dziecko z danej grupy, przedstawiało dany argument, które wybrali podczas wspólnej pracy. Na koniec lekcji, by dzieci zapamiętały z niej nie co więcej, pokazałam uczniom przygotowane przez siebie piętnaście powodów dlaczego warto się uczyć. Z dziećmi ustaliliśmy, iż prezentując je na głos, będą wstawać, jeśli będą się z danymi argumentami zgadzać, zaś siedzieć będą na krześle gdy dana moja odpowiedź będzie według nich niepoprawna. Co myślicie Drodzy Czytelnicy o takiej lekcji? Bo nie muszę chyba dodawać, że dzieciom się podobało, co mnie jeszcze bardziej motywuje do tworzenia dla nich fajnych lekcji etyki :)
Jakie argumenty uzasadniające wartość nauki można podać dzieciom na lekcji? Przedstawiam moje piętnaście pomysłów:
Jakie argumenty uzasadniające wartość nauki można podać dzieciom na lekcji? Przedstawiam moje piętnaście pomysłów:
- niezależność od innych - potrafię sam/sama rozwiązywać zadania i polecenia;
- wtedy wiem, co chcę robić. co lubię, a czego nie;
- dowiaduję się nowych i ciekawych informacji i umiejętności;
- człowiek mądry czyta książki;
- potrafię wykorzystać swoją wiedzę w życiu;
- pragnę zdobywać wiedzę;
- można uczyć innych. Pomagać im w lekcjach;
- wiedza czyni człowieka bogatym wewnętrznie;
- uczę się tego co mnie interesuje;
- człowiek mądry nie wstydzi się zdobywać wiedzy;
- rozwijam się - potrafię współczuć. Rozwijam swoją empatię i wrażliwość;
- człowiek wykształcony nie bije koleżanek i kolegów;
- lubię wiedzieć więcej;
- człowiek mądry uczy się na błędach (obserwuje siebie i innych oraz wyciąga z tego wnioski);
- człowiek wykształcony jest kulturalny i spokojny. Nigdy nie krzyczy.
Aby sprawdzić, czy dzieci faktycznie nas słuchają ze zrozumieniem, warto podać dwa, trzy przykłady kontrargumentów, np. człowiek mądry nie czyta książek, człowiek mądry krzyczy i bije koleżeństwo, człowiek wstydzi się uczyć, człowiek nie lubi pomagać innym w odrabianiu lekcji, etc.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz