piątek, 22 maja 2015

Dlaczego warto się uczyć? Konspekt lekcji dla klas I-III

Wczoraj, na zajęciach etyki w grupie dzieci z klas pierwszych i drugich, dokańczaliśmy lekcję rozpoczętą w poniedziałek na temat: dlaczego warto się uczyć?
W poniedziałek, dzieci wpierw pracowały indywidualnie, wypisując na kartkach z bloku rysunkowego, skojarzenia związane z pytaniem: dlaczego warto się uczyć? Oczywiście, pytanie czy można napisać dlaczego nie warto się uczyć, również padło. Poprosiłam, by w takim przypadku, napisać konkretną odpowiedź, uzasadniającą dany wybór. Następnie, uczniowie podzielili się na trzyosobowe zespoły, w których wspólnie wybierali najważniejsze według nich argumenty zapisane w poprzednim poleceniu, podczas pracy indywidualnej. Prezentację argumentów wybranych przez dwie grupy, dzieci przedstawiały na następnych zajęciach. Wtedy poprosiłam uczniów, by krzesła ustawili naprzeciwko siebie, sama zaś usiadłam z boku, moderując dyskusję. Każde dziecko z danej grupy, przedstawiało dany argument, które wybrali podczas wspólnej pracy. Na koniec lekcji, by dzieci zapamiętały z niej nie co więcej, pokazałam uczniom przygotowane przez siebie piętnaście powodów dlaczego warto się uczyć. Z dziećmi ustaliliśmy, iż prezentując je na głos, będą wstawać, jeśli będą się z danymi argumentami zgadzać, zaś siedzieć będą na krześle gdy dana moja odpowiedź będzie według nich niepoprawna. Co myślicie Drodzy Czytelnicy o takiej lekcji? Bo nie muszę chyba dodawać, że dzieciom się podobało, co mnie jeszcze bardziej motywuje do tworzenia dla nich fajnych lekcji etyki :)

Jakie argumenty uzasadniające wartość nauki można podać dzieciom na lekcji? Przedstawiam moje piętnaście pomysłów:
  1. niezależność od innych - potrafię sam/sama rozwiązywać zadania i polecenia;
  2. wtedy wiem, co chcę robić. co lubię, a czego nie;
  3. dowiaduję się nowych i ciekawych informacji i umiejętności;
  4. człowiek mądry czyta książki;
  5. potrafię wykorzystać swoją wiedzę w życiu;
  6. pragnę zdobywać wiedzę;
  7. można uczyć innych. Pomagać im w lekcjach;
  8. wiedza czyni człowieka bogatym wewnętrznie; 
  9. uczę się tego co mnie interesuje;
  10. człowiek mądry nie wstydzi się zdobywać wiedzy;
  11. rozwijam się - potrafię współczuć. Rozwijam swoją empatię i wrażliwość;
  12. człowiek wykształcony nie bije koleżanek i kolegów;
  13. lubię wiedzieć więcej;
  14. człowiek mądry uczy się na błędach (obserwuje siebie i innych oraz wyciąga z tego wnioski);
  15. człowiek wykształcony jest kulturalny i spokojny. Nigdy nie krzyczy. 
Aby sprawdzić, czy dzieci faktycznie nas słuchają ze zrozumieniem, warto podać dwa, trzy przykłady kontrargumentów, np. człowiek mądry nie czyta książek, człowiek mądry krzyczy i bije koleżeństwo, człowiek wstydzi się uczyć, człowiek nie lubi pomagać innym w odrabianiu lekcji, etc. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz