Jakże mogłabym zapomnieć o wierszach na lekcjach etyki! Środki stylistyczne zostawmy polonistom, ale analiza niektórych wierszy może przyczynić się do świetnej, intelektualnej zabawy. W ten oto sposób, szukając wiersza do interpretacji dla klas V-VI znalazłam interesujący, pełny ironii i metafor bogaty wiersz Andrzeja Bursy "Z zabaw i gier dziecięcych". Poniżej przedstawiam przykładowe pytania, które warto omówić z dziećmi podczas zajęć, jak i wyjść poza ramy pytań i spróbować rozwiązać problem spoza uczniowskich ławek ;) ale o innych metodach napiszę niebawem! Mam nadzieję, że ten materiał Wam się przyda - w końcu można wykorzystać również na początku edukacji w gimnazjum :)))
Andrzej Bursa
Z
zabaw i gier dziecięcych
Gdy ci się wszystko
znudzi
spraw sobie aniołka i
staruszka
gra się tak:
podstawiasz
staruszkowi nogę że wyrżnie mordą o bruk
aniołek spuszcza
główkę
dasz staruszkowi 5
groszy
aniołek podnosi
główkę
stłuczesz staruszkowi
kamieniem okulary
aniołek spuszcza
główkę
ustąpisz staruszkowi
miejsca w tramwaju
aniołek podnosi
główkę
wylejesz staruszkowi
na głowę nocnik
aniołek spuszcza
główkę
powiesz staruszkowi
"szczęść Boże"
aniołek podnosi
główkę
i tak dalej
potem idź spać
przyśni ci się
aniołek albo diabełek
jak aniołek wygrałeś
jak diabełek
przegrałeś
jak ci się nic nie
przyśni
r e m i s
Wykonaj następujące
polecenia:
1.
Jakie zabawy i gry dziecięce wymienia autor wiersza? Wypisz
wszystkie.
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2.
Co powinieneś przygotować do gry zaproponowanej przez Andrzeja
Bursę? Kim oni są?
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3.
Opisz zasady gry przedstawionej w wierszu.
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4.
Opisz zachowanie aniołka towarzyszącemu staruszkowi. Dlaczego raz
podnosi główkę, innym razem ją spuszcza?
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5.
Czy aniołek opiekuje się staruszkiem? Dlaczego aniołek mu nie
pomaga, gdy tamtego spotyka nieszczęście?
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
6.
Dlaczego podczas snu może nam się przyśnić aniołek, diabełek lub
nic? Co według Ciebie oznacza w wierszu motyw snu?
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
7.
Czego metaforą są postacie aniołka i diabełka?
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
8.
Czy znasz sytuacje podobne do opisanych w wierszu? Czy zdarzyło
się Tobie w nich uczestniczyć?
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9.
Czy należy się przejmować postacią aniołka i jego reakcjami? Co
one symbolizują?
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
10.
Co jest powodem zachowania wobec staruszka opisanego w wierszu
przez Andrzeja Bursę?
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
11.
Jakie inne gry i zabawy zaproponowałbyś innym, aby nie doprowadzić
do sytuacji opisanej w wierszu.
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
12.
Czy z wiersza wynika, iż staruszkowi było przykro bądź źle podczas
zabawy? W jaki sposób możemy się o tym dowiedzieć?
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
13.
Czy zabawa opisana w wierszu jest dobrą formą spędzania wolnego
czasu? Odpowiedź uzasadnij.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz