niedziela, 29 marca 2015

Program nauczania przedmiotu etyka

Program nauczania  przedmiotu etyka w szkole podstawowej na I etapie edukacji (wczesnoszkolnym) w klasach I-III oraz IV-VI

Program zajęć przedmiotu etyka I-III oparty na programie nauczania etyki w klasach I-III szkoły podstawowej (numer dopuszczenia przez MEN DKW-4014-65/00) autorstwa Marka Gorczyka.
Program zajęć przedmiotu etyka IV-VI oparty na programie nauczania etyki w szkole podstawowej - klasy IV-VI (numer dopuszczenia przez MEN DKW-4014-3/00) autorstwa Magdaleny Środy.

Cele nauczania etyki:
  1. Współpraca dzieci w grupie, wzajemna pomoc podczas lekcji
  2. Kształtowanie empatii wśród uczniów
  3. Zwrócenie uwagi na obowiązujące normy i nakazy obowiązujące w szkole i w domu (tworzenie kodeksu etycznego)
  4. Obowiązki ucznia w szkole
  5. Obowiązki dziecka w domu
  6. Szacunek wobec innych osób
  7. Antropocentryczny wymiar egzystencji człowieka w oparciu o wartości życia względem świata ożywionego i nieożywionego (roślin, zwierząt, zabawek, książek etc.)
  8. Sztuka zadawania pytań, udzielania logicznych odpowiedzi i ich uzasadnienia
  9. Sztuka argumentacji w grupie
  10. Kreowanie postawy refleksyjnej uczniów
  11. Tworzenie rozwiązań sytuacji problemowych na przykładzie wybranych historyjek, opowiadań, baśni i legend
  12. Analiza krótkich fragmentów tekstów filozoficzno-etycznych metodami uniwersyteckimi (analiza tekstów z użyciem klocków lego, masy solnej, plasteliny, metody pięciu palców Martensa czy metody konstanckiej polegającej na wzajemnym słuchaniu i udzielaniu odpowiedzi dostosowanej do wieku dzieci)
  13. Wyznaczanie wraz z uczniami linii demarkacyjnych dobra i zła w życiu człowieka
  14. Stosunek człowieka do ochrony zwierząt i roślin (podstawowy zakres wiedzy z etyki środowiskowej)
  15. Obowiązujące zasady fair play nie tylko na boisku szkolnym
  16. Sztuka dzielenia się z drugim człowiekiem – poznanie zasad sprawiedliwego handlu, wymiany uczciwej, zgodnej dla obu stron
  17. Tworzenie zabawki dla dzieci z krajów Trzeciego Świata w myśl idei pomocy bezinteresownej
  18. Poznanie różnic i podobieństw w szkołach na świecie
  19. Poznanie terminu zdziwienie jako początku rodzących się pytań o egzystencję człowieka na ziemi
  20. Ćwiczenie sztuki wzajemnego słuchania i analizowania odpowiedzi rozmówcy
  21. Odpowiedzialność danego słowa jako sztuka ponoszenia konsekwencji niedotrzymania obietnicy
  22. Wprowadzenie terminu powinność, obowiązek, autorytet
  23. Przyjaźń jako budulec więzi społecznej
  24. Budowanie zaufania w grupie – tworzenie atmosfery dogodnej nauce dla dzieci z różnych klas
  25. Próba poznania emocji człowieka
  26. Sztuka wypowiedzi przed grupą – nauka formułowania wniosków zrozumiałych dla słuchaczy i tworzenia pytań z zakresu etyki
  27. „Dziękuję, przepraszam, proszę” – etyka człowieka w społeczeństwie demokratycznym
  28. Rywalizacja a dominacja – dostrzeżenie problemów życia w grupie
  29. Odpowiedzialność – sztuka ponoszenia konsekwencji za swoje czyny
  30. Myśl a działanie – dlaczego człowiek myśli i czyni inaczej niż przewidywał?
  31. Nuda a nicnierobienie - kiedy wypoczynek staje się lenistwem?
  32. Czy nadmierna dbałość o ciało jest czymś złym?
  33. Kłamstwo – czy zawsze należy mówić prawdę?
  34. Dbanie o środowisko naturalne jako przejaw współpracy społecznej
  35. Czego wymagają dorośli od dzieci? Czy dzieci powinny również wymagać czegoś od dorosłych?
  36. Sprawiedliwość – czy wszyscy mogą mieć wszystko?
  37. Etyki religijne – poznanie największych religii świata
  38. Wierzenia alternatywne – czy człowiek postępuje etycznie wierząc w magię?
  39. Czy warto wierzyć w Boga? Poznanie zakładu Pascala
  40. Nuda, lenistwo, nicnierobienie – czy nuda jest czymś dobrym dla człowieka?
  41. Poznanie na lekcjach etyki najsłynniejszych współczesnych filozofów (Leszek Kołakowski, Władysław Tatarkiewicz)

Przykładowe tematy zajęć w roku szkolnym 2014/2015:

  1. O przyjaźni
  2. O dobrym i złym zachowaniu na lekcjach etyki
  3. Tworzymy własny kodeks etyczny
  4. Zabawa w etyczne pytania
  5. Doświadczalny (empiryczny) sposób poznania świata – zmysły człowieka
  6. Zabawa w etycznego odkrywcę
  7. Co nas zadziwia? Zdziwienie początkiem refleksji filozoficzno-etycznej
  8. Piramida wartości
  9. Poznajemy wielkie religie świata – etyki religijne chrześcijaństwa, islamu, judaizmu, hinduizmu, buddyzmu
  10. O czym człowiek marzy?
  11. Etyka a moralność.
  12. Czy wszyscy ludzie postępują etycznie? Etyka a prawo.
  13. Strefa zmysłów a emocje. Czy emocje wykluczają racjonalizm człowieka?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz