Program nauczania przedmiotu etyka w szkole podstawowej na I etapie edukacji (wczesnoszkolnym) w klasach I-III oraz IV-VI
Program zajęć przedmiotu etyka I-III oparty na programie nauczania etyki w klasach I-III szkoły podstawowej (numer dopuszczenia przez MEN DKW-4014-65/00) autorstwa Marka Gorczyka.
Program zajęć przedmiotu etyka IV-VI oparty na programie nauczania etyki w szkole podstawowej - klasy IV-VI (numer dopuszczenia przez MEN DKW-4014-3/00) autorstwa Magdaleny Środy.
Cele nauczania
etyki:
- Współpraca dzieci w grupie, wzajemna pomoc podczas lekcji
- Kształtowanie empatii wśród uczniów
- Zwrócenie uwagi na obowiązujące normy i nakazy obowiązujące w szkole i w domu (tworzenie kodeksu etycznego)
- Obowiązki ucznia w szkole
- Obowiązki dziecka w domu
- Szacunek wobec innych osób
- Antropocentryczny wymiar egzystencji człowieka w oparciu o wartości życia względem świata ożywionego i nieożywionego (roślin, zwierząt, zabawek, książek etc.)
- Sztuka zadawania pytań, udzielania logicznych odpowiedzi i ich uzasadnienia
- Sztuka argumentacji w grupie
- Kreowanie postawy refleksyjnej uczniów
- Tworzenie rozwiązań sytuacji problemowych na przykładzie wybranych historyjek, opowiadań, baśni i legend
- Analiza krótkich fragmentów tekstów filozoficzno-etycznych metodami uniwersyteckimi (analiza tekstów z użyciem klocków lego, masy solnej, plasteliny, metody pięciu palców Martensa czy metody konstanckiej polegającej na wzajemnym słuchaniu i udzielaniu odpowiedzi dostosowanej do wieku dzieci)
- Wyznaczanie wraz z uczniami linii demarkacyjnych dobra i zła w życiu człowieka
- Stosunek człowieka do ochrony zwierząt i roślin (podstawowy zakres wiedzy z etyki środowiskowej)
- Obowiązujące zasady fair play nie tylko na boisku szkolnym
- Sztuka dzielenia się z drugim człowiekiem – poznanie zasad sprawiedliwego handlu, wymiany uczciwej, zgodnej dla obu stron
- Tworzenie zabawki dla dzieci z krajów Trzeciego Świata w myśl idei pomocy bezinteresownej
- Poznanie różnic i podobieństw w szkołach na świecie
- Poznanie terminu zdziwienie jako początku rodzących się pytań o egzystencję człowieka na ziemi
- Ćwiczenie sztuki wzajemnego słuchania i analizowania odpowiedzi rozmówcy
- Odpowiedzialność danego słowa jako sztuka ponoszenia konsekwencji niedotrzymania obietnicy
- Wprowadzenie terminu powinność, obowiązek, autorytet
- Przyjaźń jako budulec więzi społecznej
- Budowanie zaufania w grupie – tworzenie atmosfery dogodnej nauce dla dzieci z różnych klas
- Próba poznania emocji człowieka
- Sztuka wypowiedzi przed grupą – nauka formułowania wniosków zrozumiałych dla słuchaczy i tworzenia pytań z zakresu etyki
- „Dziękuję, przepraszam, proszę” – etyka człowieka w społeczeństwie demokratycznym
- Rywalizacja a dominacja – dostrzeżenie problemów życia w grupie
- Odpowiedzialność – sztuka ponoszenia konsekwencji za swoje czyny
- Myśl a działanie – dlaczego człowiek myśli i czyni inaczej niż przewidywał?
- Nuda a nicnierobienie - kiedy wypoczynek staje się lenistwem?
- Czy nadmierna dbałość o ciało jest czymś złym?
- Kłamstwo – czy zawsze należy mówić prawdę?
- Dbanie o środowisko naturalne jako przejaw współpracy społecznej
- Czego wymagają dorośli od dzieci? Czy dzieci powinny również wymagać czegoś od dorosłych?
- Sprawiedliwość – czy wszyscy mogą mieć wszystko?
- Etyki religijne – poznanie największych religii świata
- Wierzenia alternatywne – czy człowiek postępuje etycznie wierząc w magię?
- Czy warto wierzyć w Boga? Poznanie zakładu Pascala
- Nuda, lenistwo, nicnierobienie – czy nuda jest czymś dobrym dla człowieka?
- Poznanie na lekcjach etyki najsłynniejszych współczesnych filozofów (Leszek Kołakowski, Władysław Tatarkiewicz)
Przykładowe
tematy zajęć w roku szkolnym 2014/2015:
- O przyjaźni
- O dobrym i złym zachowaniu na lekcjach etyki
- Tworzymy własny kodeks etyczny
- Zabawa w etyczne pytania
- Doświadczalny (empiryczny) sposób poznania świata – zmysły człowieka
- Zabawa w etycznego odkrywcę
- Co nas zadziwia? Zdziwienie początkiem refleksji filozoficzno-etycznej
- Piramida wartości
- Poznajemy wielkie religie świata – etyki religijne chrześcijaństwa, islamu, judaizmu, hinduizmu, buddyzmu
- O czym człowiek marzy?
- Etyka a moralność.
- Czy wszyscy ludzie postępują etycznie? Etyka a prawo.
- Strefa zmysłów a emocje. Czy emocje wykluczają racjonalizm człowieka?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz