Scenariusz zajęć o godności ludzkiej
Temat: Dlaczego sądzimy, że człowiekowi należy się godność?
1.
MIND
MAP
Zastosowanie
mapy myślowej – jakie słowa kojarzą się z ludzką godnością?
Skojarzenia należy wypisać w formie mind map. Każdy pracuje
indywidualnie.
2.
DIAGRAM
Pojedynczo,
każdy rysuje diagram przedstawiający termin „godność”, który zostaje podzielony
na rzeczowniki składające się na prezentowany wyraz.
Zadanie:
wykaż w diagramie procentowy udział wymienionych przez Ciebie rzeczowników oraz
udziel odpowiedzi na poniższe pytania odnosząc się do ich uzasadnień:
2.1. który rzeczownik (słowo) ma największy
udział/wpływ na godność człowieka? (dlaczego?)
2.2. które słowo ma najmniejszy
udział/wpływ na godność człowieka? (dlaczego?)
3. Zastanów się, co definiuje ludzką godność; czy jest potrzebna w życiu
codziennym?
W jakich sytuacjach przejawia się ludzka godność?
Czy uważasz, że jesteś godnym człowiekiem?
Czy godność jest wartościowa dla człowieka?
Czy godność jest narzędziem władzy człowieka? – czy poniżając człowieka
można go poniżyć psychicznie, fizycznie jak i semantycznie; zatem czy: CZŁOWIEK
= GODNOŚĆ?
Czy godność jest terminem uniwersalnym?
Kiedy człowiek zachowuje się niegodnie?
3.
Triada
wartości w życiu człowieka: godność, równość, sprawiedliwość
3.1. Która z podanych wartości jest
najważniejsza w życiu człowieka?
3.2. Czy podane wartości wynikają z siebie
nawzajem?
3.3. Czy można ułożyć podane wartości
według ich ważności w życiu człowieka?
3.4. Zdefiniuj krótko każde z powyższych
pojęć. Z czego one wynikają? O czym one świadczą?
3.5. Czy istnieją kodeksy, które uznają
triadę wartości? Czy potrafisz wskazać na dokumenty, które je zawierają?
3.6. Jak zinterpretowałbyś/abyś zdanie:
„uznanie godności za podstawę sprawiedliwości jest uznaniem tego, kim jest
człowiek[1]”.
Powyższe
pytania można zastosować w formie luźnej pogadanki w celu refleksji nad
pojęciem godności, jej wykorzystania w życiu codziennym i wpływu na życie
człowieka. Można również wykorzystać pracę w parach lub grupach, stosując drzewko
decyzyjne, w którym uwzględnione będą również odpowiedzi melioratywne i
pejoratywne wynikające z zadanych pytań.
4.
Metoda
przyczynowo-skutkowa:
Do wyrazu
„godność” warto odnieść się do refleksji nad potrzebą, wykorzystaniem i
faktycznie obowiązującą unifikacją tego terminu. Związek przyczynowo-skutkowy
pozwoli rozwinąć analizę wpływu godności na zachowanie człowieka.
Zadanie:
od terminu godność utwórz w formie strzałek przejścia (lub ewolucję) zmian
postrzegania wspomnianego słowa na wszystkich kontynentach świata. Czy godność
ma ten sam charakter na całym świecie? Czy istnieją różnice? Na czym one
polegają? Czy zmiany mają charakter cywilizacyjny, kulturowy, społeczny,
ekonomiczny, prawny? Jak sądzisz w jakim stopniu zmiany te mają wpływ na
godność człowieka?
5.
SYMULACJA
WYOBRAŻENIOWA
Nie tylko dla młodszych uczestników projektu Fair
Trade. Pojedynczy uczestnicy zajęć proszeni są o wyobrażenie terminu godność.
Po chwili namysłu, proszeni zostają o narysowanie swojego wyobrażonego obrazka
godności, po czym scharakteryzowanie go.
Inny przykład: przygotowanie komiksu na temat robienia
codziennych zakupów. Historyjka zaczyna się od zwyczajnej codzienności jaką
jest robienie zakupów przez każdego człowieka. Człowiek z historyjki wybiera
towar np. czekoladę i od momentu wyboru zaczyna się historia owej czekolady w
dwóch wersjach:
5.1. zbioru owoców kakaowca w Afryce. Historyjka zaczyna się na polu,
gdzie dzieci zbierają owoce z niskich drzewek. Ubrane są w bardzo zniszczone
rzeczy. Nie chodzą do szkoły. Pracują, nie mają czasu na zabawę. Nie mają
zabawek, często też domu. Są zależni od pracodawcy, który nie zabezpiecza pracy
całej rodzinie. Razem z rodzicami pracują, aby móc przeżyć kolejny dzień.
Któregoś dnia nie dostają jednak wypłaty… pośrednicy biorący udział w handlu
nie biorą pod uwagę źródeł pochodzenia owoców oraz jakim kosztem zostały one
zdobyte. Podczas produkcji czekolady ziarna kakaowca dodaje się mniej, aby
zaoszczędzić na jej sprzedaży. Dodawane są barwniki i aromaty.
5.2. zbiory owoców kakaowca. Pewna afrykańska rodzina prowadzi własny
biznes – wszyscy pomagają w zbieraniu owoców wraz z dziećmi. Handlują z osobami
pośredniczącymi w handlu kakaowcem - zyskiem dzielą się między sobą. Dzieci
mają czas na zabawę, chodzą do szkoły. Rodziców stać na utrzymanie rodziny oraz
o zadbanie o edukację dzieci. Klienci, do których trafia czekolada cieszą się
jej smakiem i aromatem – czekolada jest wyprodukowana ze składników
ekologicznych.
Zadanie:
która historyjka dotyczy godności człowieka? Czy obie przedstawiają godność w
ten sam sposób? Która historyjka wywołała konkretne emocje? Czy da się je
opisać? Czy dzieci posiadają godność?
Uczestnicy zajęć proszeni są o wybranie jednej z dwóch zaprezentowanych
historyjek i dokończenie ich z uwzględnieniem godności człowieka.
[1]http://www.academia.edu/4021336/Godnosc_i_rownosc_jako_podstawy_sprawiedliwosci._Z_perspektywy_miedzynarodowej_ochrony_praw_czlowieka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz