Wielkanoc a po Wielkanocy... Szkoła:)
Przed świętami Wielkanocnymi dyżurowałam w świetlicy szkolnej. Pod opieką miałam dzieci w klasach I-III. Jak przystało na okres przed świętami, z dziećmi przygotowywałam kartki świąteczne dla Rodziców na święta. Powiedzmy, że w świetlicy prowadzę kółko plastyczne - uwielbiam wycinać, kolorować, kleić i wymyślać różne prace typu hand made. Dzieciom również się to bardzo podoba (nie żeby zawiało gender, ale jednak chłopcy od kółka plastycznego stronią ;) Możliwości jest wiele, zwłaszcza, że na rynku dostępne są niesamowicie ładne rzeczy do wykorzystania w tego typu przyjemnościach, np. dziurkacze z motywami kwiatków, zajączków, kolorowe wstążki, ozdobne druciki z kolorowym futerkiem, miękki filc, ozdobne guziczki i kolorowe sznurki, kamyczki i pompony. Jeżeli ktoś lubi takie fajne rzeczy robić, zawsze znajdzie zainteresowanie i dzieci chętnie robią kolorowe różności. Wśród moich uczniów uczęszczających na lekcje etyki, jest dziewczynka z klasy I - niezwykle utalentowana plastycznie, mająca co prawda problemy z czytaniem i pisaniem, ale talent plastyczny ma niesamowity! Pozwalam zatem na lekcjach etyki pracować często w sposób jej dogodny - czyli tworząc różne prace. Przyznam,że są tak śliczne, że niejeden dorosły pewnie nigdy by takich cudenek nie stworzył ;) Ja również wracam po kilku dniach przerwy, gdyż również cudenka tworzyłam - dla rodziny i znajomych. Może kiedyś będę miała pochwalić się dotychczasowym dorobkiem... Tak czy siak, zobaczymy ile dzieci jutro będzie w świetlicy, wtedy planuję przeprowadzić z nimi mini-quiz lub przerobić jakąś grę:) a w środę... prezentujemy zabawki dla dzieci z Krajów Trzeciego Świata przygotowane z materiałów przeznaczonych do recyklingu. Do wykorzystania dosłownie wszystko co trafić ma do śmieci - puste butelki, nakrętki, kartony, korki, folia, aluminium, materiały tekstylne. Przygotowania omówiliśmy sobie na lekcji przed świętami, więc przyznaję, ciekawa jestem efektów ich kreatywności. A tu konspekty lekcji, które możecie Drodzy Czytelnicy wykorzystać zarówno na swoich lekcjach czy w domu dla swojego dziecka:)
Temat lekcji
|
Podaruj zabawkę Koleżance / Koledze z Afryki
Marta Szopka
|
|
Wiek grupy
|
I – III klasa szkoły podstawowej
|
|
Czas realizacji
|
1 lekcja (45 minut)
|
|
Cele dydaktyczne
|
·
Refleksja
nad przywiązaniem się do ulubionych zabawek dzieci
·
Koncepcja
„lubienia” z uwzględnieniem przedstawionych przez dzieci cech zabawek
·
Wpływ
zadumy na działanie praktyczne uczniów – praca indywidualna uczniów
|
|
Przebieg lekcji
|
Wprowadzenie
|
1.
Powitanie
uczniów;
2.
Sprawdzenie
obecności;
3.
Zapoznanie
uczniów z tematem zajęć;
|
Rozwinięcie
|
1.
Nauczyciel
wprowadza dzieci w temat: pogadanki nt. ich ulubionych zabawek – dlaczego
lubią te a nie inne zabawki bardziej od innych? Co sprawia, że wśród licznych
zabawek jedna jest wyjątkowa? (a może kilka?),
2.
Pytanie:
czy wszystkie dzieci mają takie same zabawki? Czy wszystkie dzieci na świecie
lubią identyczne zabawki?
3.
Rozdajemy
uczniom przybory – kartki, pisaki, kolorowe kredki. Prosimy, by uczniowie
samodzielnie zaprojektowali zabawkę, którą podarowaliby Koleżance lub Koledze
z Afryki w prezencie: taką, która ich zdaniem BARDZO UCIESZY to dziecko.
4.
Upinamy
wszystkie prace i urządzamy wystawę. Uczniowie kolejno omawiają atuty
wszystkich zabawek: czy są piękne, czy mogą pocieszyć, czy są dobrym
towarzyszem, czy można się nimi bawić z udziałem innych dzieci czy tylko
samemu itd.
|
|
Podsumowanie
|
1.
Nauczyciel
nagradza uczniów organizacją wernisażu dla całej społeczności szkolnej.
|
Temat lekcji
|
Dziecięce prawo do zabawy jest globalne!
Historia zabawki: od Afryki do ...
Marta Szopka
|
|
Wiek grupy
|
I – III klasa szkoły podstawowej
|
|
Czas realizacji
|
1 lekcja (45 minut)
|
|
Cele dydaktyczne
|
·
Podkreślenie
znaczenia różnic kulturowych pomiędzy młodymi mieszkańcami Afryki oraz
Europy;
·
Wskazanie
na istnienie elementarnych podobieństw między przedstawicielami różnych
kultur;
·
Zwrócenie
uwagi na potrzebę wzajemnego szacunku i zrozumienia dla odmienności;
|
|
Przebieg lekcji
|
Wprowadzenie
|
1.
Powitanie
uczniów;
2.
Sprawdzenie
obecności;
3.
Zapoznanie
uczniów z tematem zajęć;
|
Rozwinięcie
|
1.
Prosimy
uczniów, by kolejno narysowali na tablicy osobę, zwierzę lub przedmiot kojarzące
się z Afryką;
2.
Podział
uczniów na dwu- lub trzyosobowe grupy: każda grupa otrzymuje 1 zdjęcie,
przedstawiające albo zabawkę afrykańską, albo zabawkę europejską;
3.
Zadanie:
niech uczniowie w parach (z sąsiadami) przedyskutują, do kogo może należeć
taka zabawka. Niech spróbują "wymyślić" historię tej zabawki (skąd
się wzięła, jak się nią bawić, czy ktoś się nią już bawił itp.);
4.
Prosimy
uczniów, by na forum klasy przedstawili zdjęcie swojej zabawki i opowiedzieli
jej "historię";
|
|
Podsumowanie
|
1.
Nauczyciel
podsumowuje lekcję tłumacząc, jak różne są dzieci na świecie i jak różnymi
zabawkami się bawią; podkreśla przy tym wspólną wszystkim dzieciom potrzebę zabawy
i prawo do zabawy, a także do należnego każdemu dziecku prawa do dzieciństwa
wolnego od nędzy, głodu, wojny, prześladowań, przymusowej pracy,
wykorzystywania itd.
|
Materiały dydaktyczne:
1.
Zdjęcia przedstawiające
współczesne afrykańskie i europejskie zabawki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz