Podczas lekcji warto dzieciom ukazać właśnie owe różnice miedzy zabawkami w różnych czesciach świata, zwłaszcza ukazując zdjęcia zabawek dzieci krajów rozwinietych i rozwijających się a zabawkami dzieci z krajów biednych, w których dominujacym materiałem zabawek jest tworcza wyobraźnia i mozliwosc wykorzystania przedmiotów przeznaczonych na utylizacji bądź recykling. Uczniowie na lekcjach etyki, w pierwszej części omawianego tematu zabawek, poprzedzonej pogadanka na temat zabawek w ich życiu (u mnie ładnie złożyło się to z czasem świat wielkanocnych, gdyż dzieci chętnie podczas pogadanki opowiadały o zabawkach, które dostały od zajączka) tworzyły na kartkach bloku rysunkowego bądź kartkach zeszytów projekt zabawki dla koleżanki/kolegi z krajów Trzeciego Świata. Dzieciom zajęcia te spodobały się do tego stopnia, ze przyniosły po kilka egzemplarzy unikatowych zabawek przygotowanych z materiałów przeznaczonych do utylizacji. Uczniowie, zarówno z klas 1-3 oraz 4-6 przygotowały zabawki z opakowan po kinder niespodziankach, rolkach papieru, drucikach, foliowkach, wacie, poduszce, filcu czy tekturowym opakowaniu po jajkach kurzych.
Do wglądu wrzucam zdjęcia tablicy w świetlicy szkolnej, na której zawiesilam przygotowane przez dzieci prace tworząc mini-wystawe prac.Blog dla wszystkich zainteresowanych nauczaniem etyki. O tym, jak przyjemnie przeprowadzić ciekawe lekcje dla uczniów i dla siebie!
piątek, 17 kwietnia 2015
Tworzymy zabawki dla dzieci z krajów Trzeciego Świata
Po świętach wielkanocnych na lekcjach etyki omowilam z dziećmi zabawki, które posiadają, lubią i kochają. Każdy z nas, posiadał jako dziecko zabawkę, która darzył szczegolnym uczuciem. Towarzyszyła nam w trudnych chwilach: i wesolych i smutnych; w czasie snu chroniły nas przed potworami i koszmarami, a przede wszystkim można było przytulic się do mieciutkiego ciałka naszej kochanej maskotki. Z wiekiem krąg zabawek się poszerzał i w ten oto sposób ciekawe stały się klocki LEGO czy drewniane, gry edukacyjne: planszowki, telewizyjne czy komputerowe, samochodziki, lalki czy kucyki... Nie wszędzie jednak wszystkie dzieci maja możliwość zabawy tak slicznymi zabawkami przeznaczonymi dla dzieci, znanymi nam z naszego dzieciństwa czy zabawek dostępnych aktualnie dla najmłodszych zainteresowanych tego typu produktami. W przedostatnim poście podalam dwa konspekty lekcji, które polecam wykorzystać na lekcjach nie tylko etyki. Poruszają one kwestie prawa do zabawy i różnicy nie tylko kulturowej ale także materialnej na rozwój wyobraźni i emocji dzieci z krajów powszechnie uznanych za biedne w ogólnoświatowej opinii publicznej.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz